معرفی جاذبه های گردشگری اصفهان
دهکده سرگرمی
این وبلاگ هر روز به روز میشود

 

زاینده رود، یا زنده‌رود - اصفهان

 

زاینده رود
آدرس:  اصفهان
مکان:  تفریـحی طبـیـعی

 

بزرگ‌ترین رودخانهٔ مرکزی ایران، بخش عمده‌ای از این رود از استان اصفهان می‌گذرد

 

بر روی این رودخانه پل‌های تاریخی بسیاری از زمان صفویان و پیش‌تر از آن برجا است که جاذبه گردشگری دارد، حاشیه‌سازی این رودخانه در شهر اصفهان (اسپهان)، و بوستان‌ها و بیشه‌های پیرامون این رودخانه در فصل تابستان گردشگاه مناسبی برای اهالی شهر و گردشگران است.
این رودخانه از زردکوه واقع در رشته کوه زاگرس سرچشمه می‌‌گیرد.وجه تسمیه آن بدین جهت می‌‌باشدکه درطول مسیر چشمه‌های متعددی زایش کرده وبه آن می‌‌پیوندد. جهت افزایش آب ان در زمانهای قدیم ازجمله هخامنشیان-ساسانیان-سلجوقیان-صفویان اقداماتی جهت حفر کانال صورت گرفته که نتیجه کاملی در برنداشته است. درزمان رضاشاه اولین تونل به بهره برداری رسید.تونل دوم نیز درزمان محمدرضاشاه راه اندازی گردید.عملیات حفر تونل سوم در همین زمان شروع ولی بدلیل وقوع انقلاب تعطیل گردید.بعد ازانقلاب باتاخیر بسیار زیادعملیات حفاری مجددا" آغاز گردید که تا کنون ادامه دارد.(سال۱۳۸۴) جهت آبیاری شهر اصفهان در قدیم از نهرها یی بنام مادی استفاده می‌گردید. درحال حاضر برای آبیاری زمینهای کشاورزی استان اصفهان از سدهای آبیاری که بدین منظوراحداث گردیده استفاده می‌‌شود. این رودخانه آب آشامیدنی شهر یزد را نیز تأمین می‌‌نماید که در آینده با اتمام تونل سوم پیش بینی می‌شود استان کرمان رانیز سیراب نماید. زاینده رود در انتهای مسیر خود به باتلاق گاو خونی میریزد
 
 

سی و سه پل - اصفهان

 

سی و سه پل
آدرس:  میدان انقلاب
مکان:  تفریـحی تاریـخی

 

سی و سه پل در نوع خود شاهکار بی نظیری از آثار دوره شاه عباس اول صفوی است به هزینه و نظارت سردار معروف الله وردی خان بنا شده است . تاریخ ساخت این پل 1005-1011 هـ.ق می باشد

 

این پل در گذشته با 40 دهانه ، چهارباغ عباسی را به چهارباغ بالا ( جلفا ) متصل می کرد که اکنون سی و سه چشمه آن باقی است . اسامی دیگر آن پل الله وردی خان ، پل جلفا) ، ((پل چهل چشمه، پل چهار باغ و پل زاینده رود می باشند.
این پل در زمره اولین آثاری است که شاه عباس اول دستور ساختن آن را داده ، بنابراین نزد شاه عباس محبوبیت فراوانی داشت و هر سال در جشن نوروز آن را چراغانی و گل ریزان می کردند . در سفرنامه‌های سیاحان اروپائی آن دوران به برگزاری جشن آبریزان ارامنه جلفا جلفا نزدیک این پل اشاره شده است . این شاهکار ابنیه تاریخی ایران با طول 295 و عرض 75/13 متر از سنگ وآجر با پایه‌های آهکی ساخته شده است .
این پل با وجود گذشت زمان طولانی استحکام وزیبایی و عظمت انحصاری خود را حفظ کرده است
 
 

ساختمان چهلستون - اصفهان

 

ساختمان چهلستون
آدرس:  میدان امام حسین ، خیابان سپه
مکان:  تفریـحی تاریـخی

 

ساختمان چهلستون از بناهای تاریخی استان اصفهان  است. بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد، در دوره شاه عباس اول احداث شده  است.

 

. در سلطنت شاه عباس دوم، در ساختمان موجود مرکزی، تغییرات کلی داده شده است و تالار آینه، تالار ۱۸ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سالن پاد شاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آینه ‌کاری و کاشیکاری دیوارها و سقفها افزوده شده است.
نمایی از حیاط و استخر روبه‌رو به عمارت چهلستون
بزرگ شود
نمایی از حیاط و استخر روبه‌رو به عمارت چهلستون
قسمت‌های جالب و دیدنی کاخ چهلستون به شرح زیر است:
۱. سقف باشکوه نقاشی تالار ۱۸ ستون و سقف آینه ‌کاری تالار آینه و مدخل آینه‌ کاری تالار جلوس شاه عباس دوم.
۲. ستونهای عظیم تالارهای ۱۸ ستون و تالار آینه که هر یک از آنها تنه یک درخت چنار است.
۳.شیرهای سنگی چهارگوشه حوض مرکزی تالار و ازاره‌های مرمری منقش اطراف که معرف صنعت حجاری در عهد صفویه است.
۴.تزیینات عالی طلا کاری سالن پادشاهی و اتاقهای طرفین تالار آینه و تابلوهای بزرگ نقاشی تالار پادشاهی که شاهان صفوی را به شرح زیر نشان می‌‌‌دهد:
    * شاه عباس اول در پذیرایی از «ولی محمدخان» فرمانروای ترکستان
    * شاه اسماعیل اول در جنگ چالد ران
    * شاه طهماسب اول در پذیرایی از «همایون» پادشاه هندوستان
    * شاه اسماعیل اول در جنگ با «شیبک خان ازبک»
    * شاه عباس دوم در پذیرایی از «ندر محمد خان» امیر ترکستان
دیوارنگاره‌ای در چهلستون
بزرگ شود
دیوارنگاره‌ای در چهلستون
به علاوه یک تابلوی بزرگ از جنگ کرنال که در سلطنت نادرشاه افشار افزوده شده است.
۱. تصویری از شاه عباس اول با تاج مخصوص و مینیاتورهای دیگری در اتاق گنجینه کاخ چهلستون که در سالهای ۱۳۳۴ و ۱۳۳۵ خورشیدی از زیر گچ‌ خارج شده است.
۲. آثار پراکنده‌ای از دوران صفویه مانند سردر «مسجد قطبیه» و سردرهای «زاویه درب کوشک» آثاری از «مسجد درب جوباره» یا «پیر پینه ‌دوز» و «مسجد آقاسی» که بر دیوارهای ضلع غربی و جنوبی باغ نصب شده است.
و اما چند نکته قابل توجه :
۱. سال ساختمان کاخ چهلستون به موجب اشعاری که در جبهه تالار از زیر گچ خارج شده مصراع: «مبارک ‌ترین بناهای دنیا» می‌‌‌باشد که به حساب حروف ابجد سال ۱۵۰۷ هجری می‌شود، یعنی پنجمین سال سلطنت شاه عباس دوم.
۲. سنگ شیرها و مجسمه‌های سنگی اطراف حوض و داخل باغچه ‌ها تنها آثاری است که از دو قصر باشکوه دیگر صفویه یعنی آینه ‌خانه و عمارت سرپوشیده باقی مانده و به این محل منتقل شده است.
. اگرچه انعکاس ستونهای بیست گانه تالارهای چهلستون در حوض مقابل عمارت، مفهوم چهلستون را بیان می‌کند ولی در حقیقت عدد چهل در ایران کثرت و تعد د را می‌‌رساند و وجه تسمیه عمارت مزبور به چهلستون به علت تعدد ستونهای این کاخ می‌‌باشد
 
 

عمارت تاریخی کاخ هشت بهشت - اصفهان

 

کاخ هشت بهشت
آدرس:  چهار باغ عباسی ، مقابل خیا بان شیخ بهائی
مکان:  تفریـحی تاریـخی

 

نمونه‌ای از کاخ های محل سکونت آخرین سلاطین دوره صفوی است . باغ وسیعی که عمارت درآن واقع شده است جزئی « از باغ بزرگ نقش جهان بوده بنام باغ بلبل که به دستور شاه اسماعیل اول احداث گردید » . این بنا در تاریخ 1080هـ.ق ساخته شده  است

 

نامهای دیگر آن هشت به هشت ، هشت در بهشت ، باغ بلبل می باشند
این عمارت هشت ضلعی است که چهارنما دارد و با همه شباهتها هیچ یک مانند دیگری نیست . به نظر می‌رسد نمای شمالی نمای اصلی است حال اینکه وجود استخر در ضلع شرقی تعیین کننده نمای اصلی است .
عمارت دو متر بالا تر از سطح زمین ساخته شده است . عمارت دارای دو طبقه است و پله ها طوری طراحی شده‌اند که از هرطرف به عمارت فوقانی و تحتانی عبور و مرور می‌شود .
اتاقهای طبقه اول در چهار گوشه عمارت تزئیناتی از گچبری و نقاشی دارند در طبقه دوم مجموعه‌ای از رواقها و اتاقها با در و پنجره‌های خاتم کاری است .
در وسط تالار حوضی هشت ضلعی از جنس مرمر معروف به حوض مروارید قرار دارد. این حوض طوری حجاری شده که آب از سوراخهایش مانند مروارید تراوش میکند .
پارک مجلل و زیبایی در اطراف این کاخ ساخته شده که در حال حاضر ازگردشگاههای مشهور شهر اصفهان است
 
 

عمارت عالی قاپو - اصفهان

 

عمارت عالی قاپو
آدرس:  غرب میدان نقش جهان
مکان:  تفریـحی تاریـخی

 

عمارت عالی قاپو به عنوان یکی ازمهمترین شاهکارها ی معماری اوائل قرن یازدهم هجری از شهرتی عالم‌گیر برخوردار است . تاریخ ساخت بنا به 1054 هـ.ق باز می گردد و بانی آن : شاه عباس اول می باشد

 

این قصر دروازه مرکزی و مدخل کلیه قصرهایی بود که در دوران صفویه در محدوده میدان نقش جهان بنا شده بودند . عالی قاپو مرکب از دوکلمه عالی و قاپو است که با هم به معنای « سر در بلند » یا « درگاه بلند» هستند. اسامی دیگر آن علی قاپو ، دولتخانه مبارکه نقش جهان و قصر دولتخانه می باشند.
از زیر سر در بلند کاخ که تمامأ با سنگ ساخته شده به قصر وارد می شویم و به وسیله پلکانی که در دو طرف تعبییه شده اند به طبقات فوقانی می‌رسیم .
عالی قاپو دارای پنج طبقه است که هر طبقه آن تزئینات ویژه‌ای دارد در طبقه همکف دو تالار وجود دارد که در آن روزگار به امور اداری و دیوانی اختصاص داشت ، در طبقه سوم ایوان بزرگی است که بر هجده ستون بلند و رفیع استوار است و در وسط این ایوان حوض زیبایی از مرمر وجود دارد .
آنچه عالی قاپو را در عداد آثار با شکوه و بسیار نفیس قرار داده است اثر هنرمند معروف عصر صفوی رضا عباسی یعنی گچبریهای آخرین طبقه است که تالار آن به اتاق موسیقی یا اتاق صوت نیز معروف است .
در این قسمت از کاخ شکل انواع جام و صراحی در دیوار تعبییه شده است که این اشکال علاوه بر نمایش زیبایی و خلاقیت و ابتکار هنرمندان گچکار برای این بوده است که انعکاس حاصل از نغمه‌ها ی نوازندگان به وسیله این اشکال گرفته شود و صداها طبیعی و بدون انعکاس صوت به گوش برسند .
به طورکلی بنای عالی قاپو به عنوا ن یک بنای تشریفاتی خوش ساخت و زیبا دستاورد دیگری از هنر معماری دوران صفویه است.
 
 

غار نیاسر - کاشان

 

غارنیاسر
آدرس:  نیاسر کاشان
مکان:  طبـیـعی تاریـخی

 

این غار از عجایب و نوادر آثارباستانی است. درحدود 1800 تا 2000 سال قبل در دل کوه کرکس و برفراز تپه های آهکی مشرف بر نیاسر کاشان و احتمالاً با مقاصد آیینی و مذهبی به صورت تونل سنگی پرپیچ و خم با ابزارهای ابتدایی کنده شده است

 

غار نیاسر کاشان شامل مجموعه زیرزمینی و پیچیده ای است که از راهروهای تنگ و طولانی و اتاق ها و چاه های متعددی تشکیل شده و دسترسی به اعماق آنها بدون بهره گیری از وسایل پیشرفته امروزی ممکن نیست. این غار که به ”سوراخ رئیس“ یا ”غار ویس“ شهرت دارد قرن ها نامکشوف ماند و در هیچ یک از متون تاریخی و آثار تحقیقی قرون اخیر و رغم ذکر سایر بناهای تاریخی منطقه نظیر آتشکده نیاسر (بنا شده توسط اردشیر بابکان مؤسس سلسله ساسانیان ) مورد اشاره قرار نگرفته است. از شگفتی های این غار انسان ساخت بودن آن است. کمبود هوا در هیچ نقطه ای از آن احساس نمی شود و حتی در عمیق ترین نقاط آن عمل تهویه به طور طبیعی انجام می گیرد. یکی از فرضیات درمورد منشاء تاریخی این غار بیانگر این است که درساخت آتشکده نیاسر از سنگ های تراشیده شده حاصل از کندن غار استفاده شده است. احتمالاً زمان حفر غار پیش از احداث آتشکده بوده است
 
 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب:معرفی جاذبه های گردشگری اصفهان,
ارسال توسط علی جعفرزاده
آخرین مطالب